Wpływ aktywności fizycznej na dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne.

dobre samopoczucie

Każdy ma świadomość tego, że sport jest niezwykle ważny dla naszego zdrowia, pozytywnie wpływając na funkcjonowanie układu krążenia, ruchu, nerwowego czy oddechowego. Rzadziej jednak wspomina się o zbawiennym działaniu sportu na higienę zdrowia psychicznego. Codzienna aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w profilaktyce i leczeniu chorób o podłożu psychicznym, powodując dobre samopoczucie i zadowolenie.

Problemy o podłożu psychicznym są niezwykle powszechne, a rozwój cywilizacyjny sprzyja ich rozwojowi, dlatego nie należy bagatelizować istoty psychicznego samopoczucia i dbać o nie w równej mierze, co o zdrowie fizyczne. Jednym z narzędzi prewencyjnych jest właśnie sport.

Wystarczy, że w swoim kalendarzu uwzględnisz trzy 40-minutowe treningi tygodniowo, lub codzienny 30-minutowy marsz, aby pozytywnie wpłynąć na swoje samopoczucie. Aktywność fizyczna może być traktowana jako darmowe, ogólnodostępne narzędzie do walki ze stresem, depresją, bezsennością, gniewem czy problemami pamięciowymi. Jak to możliwe?

Sportowa chemia

Odpowiedzi szukaj w chemii ludzkiego organizmu – licznych neuroprzekaźnikach i hormonach, których produkcja podczas wysiłku fizycznego pozwala nam odczuwać spokój, radość czy nawet euforię. Główną rolę odgrywają dwa hormony – endorfina i serotonina.

Endorfina jest odpowiednikiem morfiny, produkowanym przez ludzki organizm. Ten endogenny hormon szczęścia redukuje ból i łagodzi odczuwany stres, a ponadto powoduje dobre samopoczucie. W trakcie długo trwającej aktywności organizm zaczyna produkować dużą ilość endorfin, przez co sportowiec czuje się szczęśliwy i nabuzowany energią po zakończonym treningu. To właśnie one powodują tak zwaną „euforię biegacza”.

Serotonina to hormon wydzielany przez podwzgórze. Ma działanie uspokajające i antydepresyjne, a ponadto wpływa na regulacje snu, zatem jej niedobory mogą mieć wpływ na proces zasypiania i jakość snu. Długotrwały stres może powodować spadek ilości wydzielanego hormonu w organizmie, skutkując w depresji i zaburzeniach lękowych. Aktywność fizyczna powoduje zwiększenie wydzielania serotoniny, powodując u sportowca uczucie spokoju ducha i relaksu.

Radzenie sobie z emocjami

Regularne ćwiczenia pomagają nam lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami. Jeżeli zmagasz się z frustracją, agresją lub gniewem, potraktuj trening jako rodzaj terapii. Zastanów się, w jaki sposób możesz wyładować szkodliwą energię. Trenując sztuki walki, pędząc na bieżni czy wyciszając się podczas rozciągania? Umiejętność opanowania emocji chroni cię przed szkodliwym wpływem stresu na zdrowie.

Systematyczne treningi dodają energii i wpływają na lepszą jakość snu, ułatwiając zasypianie i chroniąc Cię przed sennością w ciągu dnia. Jeżeli chcesz uniknąć popołudniowych drzemek, zmień swoje poranne nawyki i mocną kawę zastąp energizującym treningiem kardio, który pobudzi Cię lepiej niż kofeina.

Lepsza jakość snu i spokój psychiczny, który można osiągnąć dzięki aktywności fizycznej, prowadzą do klarowniejszego myślenia, poprawionej koncentracji i zdolności do zapamiętywania. Regularne uprawianie sportu i dotlenianie mózgu ułatwia więc procesy poznawcze i myślowe.

Sport a depresja

Wiele badań wskazuje na pozytywny wpływ aktywności fizycznej u osób cierpiących na depresję, redukując objawy choroby nawet o 30%. Sport wspomaga produkcję serotoniny i noradrenaliny, hormonów wpływających na nasze samopoczucie – wiele leków antydepresyjnych zawiera substancje, których zadaniem jest zwiększenie wydzielania ich w organizmie. Regularne ćwiczenia pozytywnie wpływają na poczucie satysfakcji, pozytywną samoocenę i optymistyczne podejście do życia.

Ruch jest istotny głównie w początkowej fazie leczenia depresji, gdyż może znacznie pomóc w walce z jej łagodną formą. Należy pamiętać, że depresja to poważna choroba, a sport nie zawsze jest rozwiązaniem problemu - w wielu przypadkach niezbędna jest psychoterapia oraz leczenie farmakologiczne, podczas gdy aktywność ruchowa traktowana jest jako „wspomagacz” tradycyjnej terapii.

Osoba zmagająca się z depresją często nie będzie czuła chęci czy motywacji do działania, dlatego inicjatywę powinna przejąć osoba z bliskiego środowiska, angażując potrzebującego w ćwiczenia i aktywność ruchową.

Sport odgrywa też ważną rolę w prewencji zaburzeń depresyjnych – niedobory serotoniny, która jest produkowana podczas ruchu, mogą prowadzić do zaburzeń lękowych, niepokoju i depresji.

Sport a stres

Każdy z nas w pewnym stopniu zmaga się stresem, ciężko go uniknąć. Długofalowy lub silny stres może mieć jednak niebezpieczne skutki dla naszego zdrowia, przyczyniając się do rozwoju między innymi chorób autoimmunologicznych. Aktywność fizyczna odgrywa istotną rolę zarówno w zapobieganiu przewlekłemu stresowi, jak i niwelowaniu jego wpływu na ludzki organizm.

Jeżeli problemy codziennego dnia zaczynają Cię przerastać, nie umiesz znaleźć ujścia dla swoich emocji lub potrzebujesz się wyciszyć, znajdź dziedzinę sportu, która pozwala Ci w odpowiedni sposób ukierunkować swoją energię. Jedni będą chcieli zmęczyć się fizycznie, aby na chwilę odpocząć od codziennych zmartwień, inni w treningu będą szukać psychicznej równowagi poprzez odprężenie.

Stres ma negatywny wpływ nie tylko na umysł, ale też na ciało. Powoduje napinanie się mięśni karku i ramion, bóle pleców, brzucha czy głowy, wymioty i biegunkę. Ćwiczenia takie jak rozciąganie czy joga, pomogą Ci się odprężyć i rozluźnić napięte mięśnie.