Jak przygotować się do podjęcia aktywności fizycznej?

Nie wiesz jak zabrać się do ćwiczeń? Jeżeli chcesz pracować nad swoją aktywnością fizyczną i zdrowiem, ale sport nigdy nie był Twoją pasją, rozpoczęcie treningów może wydawać się nie lada wyzwaniem. Czy rzeczywiście tak jest? Przygodę z ćwiczeniami możesz zacząć w każdym momencie, niezależnie od wieku! Oto nasze wskazówki, jak rozpocząć treningi i z uśmiechem przyzwyczaić się do aktywności fizycznej.

Dopasuj treningi do swoich możliwości

Nie staraj się od „dnia numer jeden” być czempionem w swoje dziedzinie. Dopasuj poziom zaawansowania i intensywność ćwiczeń do swoich możliwości. Motywacja do bycia najlepszym to świetna sprawa, ale zbyt mocny trening bez odpowiedniego przygotowania, może doprowadzić do poważnych kontuzji.

Powoli wdrażaj się w ćwiczenia, wyznaczaj sobie „mikrowyzwania” i stawiaj małe kroczki do dużego celu. Staraj się stopniowo zwiększać intensywność swojego treningu, dodając po kilka powtórzeń więcej przy każdym kolejnym podejściu. Jeżeli na start wyznaczysz sobie zbyt ambitny cel, rozczarujesz się, a Twoja przygoda ze sportem skończy się bardzo szybko.

Nie wstydź się

Nieumiejętność poprawnego wykonania ćwiczeń czy nasz wygląd mogą powodować, że będziemy wstydzili się zapisać na siłownię. Każdy kiedyś zaczynał i nikt nie będzie Cię oceniał, co więcej – bardzo prawdopodobne, że znajdzie się ktoś, kto chętnie udzieli Ci kilku rad.

Jeżeli zdecydujesz się wykupić karnet na siłownię, korzystaj z obecności trenera, który jest na sali – nie wstydź się zadawać mu pytań i prosić go o pomoc. Poprawna technika wykonywania ćwiczeń jest ważna na twojego zdrowia, ale też dla szybszego osiągnięcia wymarzonych efektów. Na początku przebiegnięcie kilometra może prowadzić do zadyszki, a próba zrobienia pompki zakończy się uderzeniem o podłogę, ale to nie powód do wstydu! Ważne, że postanowiłeś zacząć, a praktyka czyni mistrza!

Znajdź partnera do ćwiczeń

Zaangażuj w swoje plany partnera, przyjaciela lub członka rodziny. Wspólne postanowienie i cel do osiągnięcia pozwoli wam motywować się i wspierać, gdy jedno z was będzie mieć gorszy dzień. Jeżeli osoba, z którą ćwiczysz, jest bardziej doświadczona, może dawać Ci wskazówki podczas treningów, lub dzielić się ćwiczeniami, które wcześniej poznała. Na pewno doceni twoją chęć do pracy nad aktywnością i pomoże Ci stawać się lepszym. A jeżeli oboje dopiero zaczynacie, świadomość, że działacie w duecie, doda wam odwagi i pewności siebie, zarówno na siłowni, jak i zajęciach grupowych.

wspólne ćwiczenia

Stwórz kalendarz ćwiczeń

Jeżeli do tej pory treningi nie były częścią twojego dnia, możesz mieć problem ze wdrożeniem ich do codziennej rutyny. Aby o nich nie zapominać i traktować swoje postanowienie poważnie, stwórz plan treningowy, zapisując w kalendarzu daty i godziny nadchodzących treningów.

Ustalając czas, w którym chcesz ćwiczyć, lub wykupując karnet na konkretne godziny zajęć, zobowiązujesz się do zrealizowania swojego celu. Na początek nie musisz wypełniać swojego tygodnia wizytami na siłowni – szybko zorientujesz się, że brakuje Ci na to czasu, co może sprawić, że całkowicie zrezygnujesz z ćwiczeń. Dwa, trzy treningi w tygodniu wystarczą!

Spróbuj różnych rzeczy

Poczytaj o sportach, które Cię interesują. Sprawdź jakie klasy są w ofercie pobliskiej siłowni i zapisz się na lekcje próbne. Zwracaj uwagę na to, jak ćwiczenia wpływają na Twoje samopoczucie, które sprawiają Ci największą radochę i poczucie satysfakcji. Nie zrażaj się, jeżeli pierwsze podejście do wybranego zajęcia okaże się klapą – spróbuj czegoś innego. Jest mnóstwo dziedzin sportowych, na pewno znajdziesz coś dla siebie!

Zacznij od małych kroczków

Jeżeli nie czujesz się gotowy na odwiedzenie siłowni, spróbuj wprowadzić małe zmiany w swoich nawykach. Wprowadź aktywność fizyczną do codziennego życia, przyzwyczajając swoje ciało do ruchu.

Zrezygnuj z wjazdu windą na piętro, zamiast tego wybierając schody lub dojeżdżaj do pracy rowerem, zamiast wsiadać do samochodu. Jeżeli czynności, które do tej pory sprawiały Ci trudność, okażą się łatwe jak bułka z masłem, staniesz się bardziej pewny swoich możliwości. Nie bój się aktywności fizycznej, każdy może i powinien ćwiczyć!