Nietypowe dyscypliny sportowe – czy kiedykolwiek o nich słyszałeś?

Masz wrażenie, że wypróbowałeś już wszystkiego, ale żadna dziedzina sportu Ci nie odpowiada? Nie odnajdujesz się w tradycyjnych sportach grupowych, a uwielbianie przez wielu dyscypliny są dla Ciebie synonimem nudy? A może chcesz spróbować czego nowego i zaskoczyć znajomych umiejętnościami w dziedzinie, o której nigdy nie mieli pojęcia? Jeżeli na przynajmniej jedno z pytań mógłbyś przytaknąć kiwnięciem głowy, przygotowaliśmy dla Ciebie listę sportów, które w Polsce nie osiągnęły jeszcze szczytu popularności, ale bez problemu znajdziesz drużyny lub siłownię, które umożliwią Ci trening w kraju.

Muay Thai

Innymi słowy: tajski boks, sztuka walki, która rozwinęła się w Tajlandii i stała się tamtejszym sportem narodowym. Podczas sparingu prócz nóg i pięści wykorzystuje się również kolana i łokcie, co wyróżnia dyscyplinę na tle innych dziedzin związanych z boksem.

Muay thai uznaje się za jeden z najbardziej brutalnych i skutecznych sportów ringowych, jednak jeżeli nie trenujesz zawodowo, możesz wykorzystać ćwiczenie technik tajskiego boksu jako intensywne połączenie kardio i treningu siłowego. Trening pozwolą Ci spalić mnóstwo kalorii, wyrzeźbić sylwetkę i poprawić refleks oraz szybkość reakcji. Ta wymagająca praktyk uczy również charakteru i wytrzymałości.

Squash

Przez długi czas squash uznawany był za elitarny sport dla „snobów”, czy nadal tak jest? Nowe korty do gry pojawiają się w wielu miastach, a rozpowszechnianie tego sportu prowadzi do ocieplenia jego wizerunku. Korzeni tej dyscypliny należy szukać w XIX-wiecznej Wielkiej Brytanii.

Jeżeli chcielibyśmy porównać squash do któregoś ze znanych nam sportów, najbliżej mu do tenisa, warto jednak zwrócić uwagę na pewną znaczącą różnicę - w jednej z dyscyplin gracz znajduje się naprzeciw ściany, w drugiej przed siatką. Podczas meczu zawodnicy odbijają piłki od ściany w wyznaczonym liniami polu – cała rozgrywka odbywa się w zamkniętym boksie. To bardzo dynamiczna gra, którą możesz potraktować jako solidny trening aerobowy i możliwość chwilowego zapomnienia o codziennych problemach i zmartwieniach.

squash

Frisbee

Frisbee to dyscyplina, którą możesz potraktować jako relaksującą zabawę z rodziną, dziećmi czy pupilem lub jako profesjonalny sport drużynowy. Niezależnie od typu rozgrywki, jednym narzędziem, które będzie Ci potrzebne, aby zacząć, jest specjalny dysk o około 25-centymetrowej średnicy. Drużynowa wersja określana jest jako „Ultimate Frisbee”, a jej zasady są zbliżone do amerykańskiego sportu – Baseball.

Podczas meczu dwie siedmioosobowe drużyny przerzucają dysk między zawodnikami, do momentu dotarcia do strefy punktowej. Ciekawym aspektem rozgrywek frisbee jest brak sędziego – w sytuacjach spornych lub niejasnych decyzje wspólnie podejmują wszyscy gracze, co wpływa na przyjazną atmosferę fair play.

Lacrosse

To drużynowa dyscyplina sportowa o indiańskich korzeniach. W Lacrosse grano już prawie 300 lat temu, jednak konkretne zasady gry ustalono dopiero w XIX wieku w Kanadzie. Rozgrywka odbywa się na otwartym, trawiastym boisku – dwie dziesięcioosobowe drużyny walczą o zdobycie większej ilości punktów poprzez wbicie gumowej piłki do bramki przeciwnika.

To świetna alternatywa dla hokeja na lodzie! Lacrosse jest bardzo dynamicznym sportem, wymagającym od zawodnika ciągłego biegu po dużym boisku – taki intensywny wysiłek zbawiennie wpływa na poprawę sprawności fizycznej i kondycji, zapobiegając nadwadze, a także chorobom układu oddechowego i krążenia.

lacrosse

Bikram Joga

Czym „Bikram joga” różni się od jej tradycyjnej wersji? Ćwiczenia odbywają się w specjalnej sali, której temperatury osiąga około 40 stopniu Celsjusz, a wilgotność sięga nawet 40-50% - to jak ćwiczenia w saunie!

Choć 90-minutowy trening składa się z 26 pozycji dopasowanych do osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jogą, warunki, w których się ćwiczy, czynią trening intensywnym doświadczeniem, będącym wytrzymałościowym wyzwaniem nawet dla zaawansowanych joginów. Te specyficzne warunki, związanie z temperaturą i wilgotnością, pomagają w zrzucaniu zbędnych kilogramów, rozluźnianiu mięśni i oczyszczeniu ciała z toksyn, poprzez intensywne pocenie się. Osoby trenujące bikram jogę muszą pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu oraz dostarczeniu mu sodu i potasu, które w niewielkich ilościach tracimy pocąc się.

Zanim z góry stwierdzisz, że sport nie jest dla Ciebie i żadna z tradycyjnych dyscyplin nie przypadła Ci do gustu, spróbuj w swoich sił w którejś zaproponowanych przez nas pozycji! Nie bój się nowych wyzwań!