Jak pozostać aktywnym fizycznie, jeżeli nie lubisz sportu?

Jeżeli lekcje WF były zmorą twojego dzieciństwa, każda próba regularnego uczęszczania na siłownię kończyła się zmarnowanym karnetem, a buty do biegania od lat leżą zakurzone w szafie i nic nie jest Cię w stanie przekonać do systematycznych treningów, jak możesz wpleść aktywność fizyczną między codzienne zajęcia i obowiązki?

Chociaż nie każdy z nas jest fanem sportowego stylu życia, całkowita rezygnacja z ruchu niesie za sobą poważne konsekwencje dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Nadwaga, cukrzyca, zaburzenia funkcjonowania układu odpornościowego, ryzyko chorób serca i zmiany miażdżycowe, to tylko wierzchołek góry lodowej, jaką jest ogromna ilość problemów związanych z kompletnym brakiem ruchu.

Choć regularne treningi są wskazane, znaleźliśmy pewne rozwiązania, które pozwolą Ci włączyć aktywność fizyczną do codziennego kalendarza, bez konieczności odwiedzania siłowni czy uczęszczania na zorganizowane zajęcia sportowe. Bez wymówek o braku czasu, umiejętności czy możliwości!

Aktywna zabawa z dzieckiem

Zamiast włączać dzieciom bajki i samemu lenić się na kanapie, zaangażuj się w aktywną zabawę ze swoimi pociechami. Wymyślanie zabaw nie wymaga ogromnej kreatywności, a zwykła gra w berka czy chowanego, prócz ogromnej radochy dla malucha i zacieśniania rodzinnych więzi, w pozytywny sposób wpłynie na zdrowie i zdolności ruchowe rodzica.

Każdego dnia staraj się w aktywny sposób poświęcić czas swoim podopiecznym. Jeżeli szukasz inspiracji do wspólnych zabaw, zajrzyj do wpisu, w którym pisaliśmy o sportach które można uprawiać całą rodziną.

aktywność fizyczna z dzieckiem

Na zakupy piechotą

Jeżeli nie planujesz robić ogromnych zakupów, do przewiezienia których niezbędny będzie samochód, wybierz się do sklepu na piechotę lub pojedź rowerem. Ta pozornie nieznaczna zmiana nawyków, może bardzo korzystnie wpłynąć na Twój organizm. Dźwiganie siatek z zakupami możesz potraktować jako trening siłowy, a drogą, którą musisz pokonać w drodze z i do sklepu odhacza z Twojej listy marsz, dzięki któremu rozruszasz mięśnie i dotlenisz mózg.

Spacer z psem

Zgłoś się na ochotnika do wyprowadzania pupila na poranny spacer. Marsz lub spokojny trucht przed pracą pobudzą Cię lepiej niż mocna kawa. Jeżeli każdy dzień rozpoczniesz od pokonania z psiakiem kilku kilometrów, nie musisz martwić się o dodatkowe treningi. Systematyczny ruch pozytywnie wpłynie na Twoje zdrowie i szybko zobaczysz efekty nowego, zdrowego nawyku.

Rozciąganie przy biurku

Wielogodzinne siedzenie przy biurku może fatalnie odbić się na zdrowiu – a jednak przesiadywanie przed komputerem bez przerw na krótki spacer czy odpoczynek dla oczu to codzienności dla pracowników biurowych. Ludzki kręgosłup nie jest przystosowany do postawy, w której umieszczasz swoje ciało, siedząc przez wiele godzin.

Zadbaj o swoje zdrowie i co jakiś czas rób kilkuminutowe przerwy, podczas których wstaniesz z krzesła i w pozycji stojącej rozciągniesz mięśnie rąk, pleców i nóg. Kilkuminutowy streching dobrze zrobi Twoim plecom i… głowie – chwilowa przerwa od pracy pozwoli Ci wrócić do roboczych zadań ze świeżym umysłem.

rozciąganie przy biurku

Konsola wii

Sport nie jest twoim konikiem, ale uwielbiasz grać na konsoli? Spróbuj połączyć aktywność fizyczną ze swoim hobby i poszukaj gier ruchowych, podczas których musisz tańczyć, grać w tenisa czy piłkę nożną. Traktując trening jako zabawę, dużo chętniej podejdziesz do tematu aktywności fizycznej. Zabawa ruchowa z konsolą do gier świetnie sprawdzi się też jako atrakcja na domówce, czy weekendowa, rodzinna tradycja.

Wdrap się na schody

Zacznij korzystać ze schodów, zamiast z windy! Na początku przejście kilku pięter w górę może powodować zadyszkę, ale przy systematycznej praktyce bardzo szybko zauważysz, jak twój organizm przyzwyczaja się do nowego wysiłku.

Spacerując po centrach handlowych czy podróżując metrem, unikaj schodów ruchowych, jeżeli masz możliwość skorzystania z tradycyjnych schodów. Wdrapywanie się na piętra poprawi twoją kondycję, pracę układu odpornościowego, kostnego i oddechowego. Przekonany? Pamiętaj, aby nigdy nie zbiegać ze schodów na dół – wpływa to niekorzystnie na zdrowie naszych kolan.

Rower zamiast samochodu

Wiosną i latem zamień samochód na rower. Jeżeli odległość, którą masz do pokonania w krótkim czasie, możesz przejechać na dwóch kołach, auto zostaw w garażu. Przesiadując się z krzesła w biurze na fotel w samochodzie, a później na kanapę przed telewizorem nie będziesz musiał długo czekać na ogromne problemy ze zdrowiem. Energiczna jazda na rowerze pozwoli spalić Ci kilkaset kalorii oraz uchroni Cię przed takimi chorobami jak miażdżyca, cukrzyca czy zawał. A przy okazji – zaoszczędzisz na benzynie.

Zmień nawyki, zanim do rozpoczęcia aktywności ruchowej zmuszą Cię poważne problemy zdrowotne, z którymi ciężko będzie walczyć. Pozornie niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na Twoją kondycję i dobre zdrowie.